Organizacja PINB
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO INSPEKTORATU NADZORU BUDOWLANEGO W BYTOMIU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, zwany dalej „regulaminem” określa wewnętrzną strukturę oraz zasady organizacji pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Bytomiu.
§2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego,
- Powiatowym inspektorze – należy przez to rozumieć Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
§3
- Inspektorat funkcjonuje od stycznia 1999r. jako jednostka administracji rządowej powołanaz mocy ustawy z dnia 07 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz.U. nr 89/94 poz.414 z późn. zm.) działając na podstawie odpowiednich przepisów (Dz.U.: nr 100/96 poz.465; nr 106/96 poz.496; nr 146/96 poz.680; nr 88/97 poz.554; nr 111/97 poz.726; nr 22/98 poz.118; nr 106/98 poz.668 oraz zatwierdzonego regulaminu organizacyjnego jednostki.
- Inspektorat jest urzędem organu nadzoru budowlanego na szczeblu powiatowym, wchodzącym w skład zespolonej administracji powiatowej, realizując zadania w zakresie kompetencji nadzoru budowlanego na obszarze powiatu grodzkiego Bytom.
- Jako jednostka budżetowa funkcjonuje samodzielnie posiadając regon: 276288760; NIP: 626-25-59-533 oraz rachunek bankowy
ROZDZIAŁ II
ZASADY DZIAŁANIA POWIATOWEGO INSPEKTORA
§4
- Powiatowy inspektor kieruje pracą inspektoratu.
- Powiatowy inspektor sprawuje nadzór nad:
– działalnością inspekcyjną, polegającą na wykonywaniu inspekcji terenowej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych;
– postępowaniami administracyjnymi;
– postępowaniami egzekucyjnymi;
– postępowaniami wyjaśniającymi w sprawach związanych z katastrofami budowlanymi;
– prawidłowym współdziałaniem z organami administracji architektoniczno-budowlanej organami kontroli państwowej;
– obsługą prawną inspektoratu;
– kontrolą wewnętrzną w inspektoracie;
– zapewnieniem przestrzegania przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej;
– przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
– gospodarowaniem mieniem inspektoratu. - Do wyłącznej kompetencji Powiatowego inspektora należy:
– ustalanie regulaminów wewnętrznych komórek organizacyjnych inspektoratu;
– zatwierdzanie planów kontroli;
– podejmowanie decyzji o przeprowadzeniu kontroli doraźnej;
– udzielenie imiennych upoważnień do wykonywania inspekcji terenowej;
– udzielanie imiennych upoważnień pracownikom inspektoratu do podpisywania postanowień i decyzji administracyjnych w czasie nieobecności powiatowego inspektora oraz do reprezentowania organu w postępowaniu przed sądami powszechnymi;
– występowanie do właściwego organu z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie;
– prowadzenie polityki kadrowej pracowników inspektoratu w zakresie zatrudnienia zgodnie z wymogami ustawy o pracownikach korpusu służby cywilnej, zawierania i rozwiązywania umów o pracę, dokonywanie przeszeregowań i awansów pracowników wraz z przestrzeganiem zasad odbywania służby przygptowawczej przy uwzględnieniu zasad wynagradzania pracowników w oparciu o odpowiednie przepisy dla pracowników korpusu służby cywilnej. - Powiatowy Inspektor może powoływać stałe lub doraźne zespoły opiniodawcze i doradcze.
- Powiatowy inspektor podpisuje:
– decyzje administracyjne i postanowienia oraz korespondencję w toku prowadzonych postępowań;
– akty prawa wewnętrznego w formie zarządzeń i instrukcji;
– wystąpienia i sprawozdania kierowane do organu wyższej instancji szczebla wojewódzkiego;
– wystąpienia kierowane do organów administracji samorządowej, rządowej i publicznej;
– odpowiedzi na skargi i wnioski.
ROZDZIAŁ III
ZASADY ORGANIZACJI PRACY INSPEKTORATU
§5
Zasady organizacji pracy inspektoratu określa schemat organizacji pracy, będący załącznikiem do niniejszego regulaminu organizacyjnego.:
1. W skład inspektoratu wchodzą jednoosobowe stanowiska ds.:
– inspekcji;
– orzecznictwa i obsługi prawnej;
– organizacyjno-administracyjnych
– obsługi finansowo-księgowej.
§6
Do zakresu działania stanowiska ds. inspekcji należy w szczególności:
- Prowadzenie działalności inspekcyjnej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budolanego i utrzymania obiektów budowlanych;
- Prowadzenie postępowań wyjaśniających przyczyny i okoliczności powstania katastrofy budowlanej;
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego inspektora.
§7
Do zakresu działania stanowiska ds. orzecznictwa i obsługi prawnej należy:
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie właściwości organu nadzoru budowlanego szczebla powiatowego określonych art.83 Prawa budowlanego;
- Prowadzenie postępowań egzekucyjnych zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- Obsługa prawna inspektoratu i Powiatowego inspektora;
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego inspektora.
§8
Do zakresu działania stanowiska ds. organizacyjno-administracyjnych, reprezentowanego przez sekretarza kierownika jednostki należy:
- Prowadzenie kancelarii ogólnej i archiwum zakładowego;
- Zapewnienie właściwego obiegu dokumentów;
- Gospodarka materiałowo-sprzętowa;
- Obsługa sekretariatu;
- Prowadzenie rejestrów określonych w instrukcji kancelaryjnej;
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego inspektora.
§9
Do zakresu działania stanowiska ds. obsługi finansowo-księgowej, reprezentowanego przez Głównego Księgowego inspektoratu należy:
- Wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem finansów w jednostce budżetowej zgodnie z wytycznymi określonymi w ustawie budżetowej, przy uwzględnieniu stosowania przepisów wewnętrznych w formie instrukcji i zarządzeń;
- Planowanie i rozliczanie wydatków i dochodów w ramach prowadzonej przez inspektorat działalności związanej z przestrzeganiem przepisów obowiązującego prawa;
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego inspektora.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§9
Do pracowników inspektoratu mają zastosowanie przepisy:
- Ustawy z dnia 18.12.1998r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 49/99 poz.483) w zakresie pracowników tworzących korpus służby cywilnej;
- Kodeksu pracy;
- Ustawy o pracownikach urzędów państwowych w zakresie Powiatowego inspektora.
§10
Powiatowy inspektor określi: regulamin pracy inspektoratu, regulamin wynagradzania i zarzą-dzenia regulujące przyznawanie nagród i innych przysługujących świadczeń i ekwiwalentów. .
§11
Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem podpisania przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Bytomiu.
Zadania i kompetencje PINB
* Do zadań organów nadzoru budowlanego należy:
1) kontrola przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego;
2) kontrola działania organów administracji architektoniczno-budowlanej;
3) badanie przyczyn powstawania katastrof budowlanych;
4) współdziałanie z organami kontroli państwowej.
- Kontrola przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego obejmuje:
1) kontrolę zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami prawa budowlanego, projektem budowlanym lub warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę;
2) sprawdzanie posiadania przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie właściwych uprawnień do pełnienia tych funkcji;
3) sprawdzanie dopuszczenia do stosowania w budownictwie wyrobów budowlanych.
2. Organy nadzoru budowlanego, kontrolując stosowanie przepisów prawa budowlanego:
1) badają prawidłowość postępowania administracyjnego przed organami administracji architektoniczno-budowlanej oraz wydawanych w jego toku decyzji i postanowień;
2) sprawdzają wykonywanie obowiązków wynikających z decyzji i postanowień wydanych na podstawie przepisów prawa budowlanego.
* Kompetencje powiatowego inspektora nadzoru budowlanego
- Do właściwości powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, jako organu pierwszej instancji, należą zadania i kompetencje, o których mowa w art. 37 ust. 3, art. 40 ust. 2, art. 41 ust. 4, art. 48-51, art. 54, art. 55, art. 57 ust. 4, 7 i 8, art. 59, art. 59a, art. 59c ust. 1, art. 59d ust. 1, art. 59g ust. 1, art. 62 ust. 1 pkt 3 i ust. 3, art. 65, art. 66, art. 67 ust. 1 i 3, art. 68, art. 69, art. 70 ust. 2, art. 71a, art. 74, art. 75 ust. 1 pkt 3 lit. a, art. 76, art. 78 oraz art. 97 ust. 1. 2. Organem wyższego stopnia w stosunku do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego jest wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.
* Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego działa zgodnie z ogólnymi zasadami funkcjonowania administracji publicznej. W zakresie orzecznictwa administracyjnego działa w trybie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
Podania przyjmowane są na piśmie za pośrednictwem poczty, faxem lub składane bezpośrednio w sekretariacie PINB. Można je także wnieść ustnie do protokołu. W zależności od rodzaju, sprawy załatwiane są w drodze aktu administracyjnego (decyzja, postanowienie) lub odpowiedzi na pismo.